بهترین فوق تخصص غدد در ساری

بهترین فوق تخصص غدد در ساری | فوق تخصص غدد ساری | بهترین دکتر غدد ساری | دکتر غدد در ساری | بهترین دکتر غدد در ساری | متخصص غدد در ساری

بهترین فوق تخصص غدد در ساری

بهترین فوق تخصص غدد در ساری ، هماهنگی و کنترل بسیاری از فعالیت‌های بدن به دلیل وجود هورمون‌ها است. این مواد شیمیایی که توسط غدد درون ریز کنترل می‌شوند در رشد، متابولیسم یا سوخت و ساز، اخلاق و رفتار، تولید مثل و بسیاری موارد دیگر تأثیرگذار هستند. در صورتی که هورمون‌ها وظایف خود را به درستی انجام دهند جای نگرانی وجود ندارد. اما با توجه به اینکه هورمون‌های متعددی با وظایف پیچیده در بدن انسان نقش مفید دارند، در صورت بروز مشکل نیاز به متخصص غدد احساس می‌شود.

متخصص غدد کیست؟

متخصص غدد یکی از پزشکانی است که در تشخیص و درمان بیماری غدد درون ریز تخصص داشته و شرایط مربوط به هورمون‌ها را مورد بررسی قرار می‌دهد. غدد درون ریز در واقع همان غدد ترشح‌کننده هورمون‌ها و اندام‌های خاص بدن هستند که به صورت سیستم در بدن شکل گرفته‌اند.

در حالت کلی هورمون به عنوان یک پیام‌رسان شیمیایی است که با کمک جریان خون از یک غده یا اندام درون ریز بدن به قسمت دیگر بدن حرکت می‌کنند. هورمون‌ها به قسمت‌هایی از بدن کمک می‌کنند تا با سایر قسمت‌های بدن ارتباط داشته باشند و نقش مؤثری را در بسیاری از عملکرد‌های کلیدی بدن و فعالیت‌های فیزیولوژیکی را بر عهده دارند. برخی از وظایف هورمون‌ها در بدن شامل موارد زیر می‌شود:

متابولیسم یا دریافت انرژی از مواد غذایی مصرف شده در اثر سوخت و ساز

رشد و تکامل
بلوغ
سطح هوشیاری
تنظیم قند و میزان اشتها
رشد استخوان‌ها
عملکرد جنسی و تولید مثل

بدن از هورمون‌های متعدد و مختلفی تشکیل شده است که هر یک از آن‌ها کارایی مخصوص به خود را در بدن دارند. برخی از آن‌ها عبارت‌اند از:

هورمون رشد
آدرنالین
استروژن
انسولین
هورمون تیروئید
تستوسترون
ملاتونین

بهترین فوق تخصص غدد در ساری | فوق تخصص غدد ساری | بهترین دکتر غدد ساری | دکتر غدد در ساری | بهترین دکتر غدد در ساری | متخصص غدد در ساری

هورمون‌ها توسط غدد درون ریز داخل بدن ساخته شده و در جریان خون آزاد می‌شوند و با سیستم گردش خون به اندام‌ها و بافت‌های مختلف بدن حرکت می‌کنند. این غدد را می‌توان به دسته‌های زیر تقسیم‌بندی کرد:

غده تیروئید با هدف بررسی تأثیر این غدد بر متابولیسم و تنظیم آن

غده هیپوفیز، غده اصلی تأثیرگذار بر عملکرد سایر غدد که از غده هیپوتالاموس برای ترشح هورمون‌ها دستور می‌گیرد.

غده فوق کلیوی با قرار گرفتن در بالای کلیه‌ها که وظیفه تنظیم فشار خون و سطح سدیم را در اثر ترشح هورمون استرس اولیه بدن و آلدوسترون بر عهده دارد.

غده پاراتیروئید، چهار غده کلیدی در ناحیه گردن که تأثیر به سزایی در رشد استخوان و تنظیم کلسیم خون دارند.

غده تیموس بالای قفسه سینه که نقش مهمی در رشد سیستم ایمنی بدن در ابتدای زندگی دارد.

غددی مانند غدد لنفاوی و عروق در دسته درون ریز‌ها قرار نمی‌گیرند. علاوه بر غدد برخی از اندام‌های خاص بدن نیز این ماده شیمیایی را تولید می‌کنند. اندام‌ها، مجموعه‌ای از بافت‌ها هستند که بخشی از سیستم غدد درون ریز به شمار ‌می‌روند و هر یک عملکرد منحصر به فرد خود را در بدن اجرا می‌کنند. این اندام‌ها عبارت‌اند از:

تخمدان‌ها
بیضه‌ها
پانکراس
هیپوتالاموس که بخشی از مغز بوده و به عنوان اندام شناخته می‌شود.

یک متخصص غدد چه کاری انجام می‌دهد؟

دکتر فوق تخصص غدد به بررسی و معاینه شبکه‌ای‌ از غدد تولید‌کننده هورمون در بدن و هم چنین شناسایی و درمان اختلالات سیستم غدد درون ریز داخل بدن تخصص دارد. فوق تخصص غدد به منظور تشخیص و درمان انواع بیماری‌ها مانند موارد زیر فعالیت می‌کند:

دیابت
مشکلات مربوط به تیروئید
ناباروری
اختلالات رشد
مشکلات متابولیک
پوکی استخوان
برخی از سرطان‌ها
وجود اختلال در غدد آدرنال تولید‌کننده هورمون
غدد هیپوفیز
چاقی و بیماری مزمن مربوط به آن
بروز اختلال آدرنال
اختلال چربی

بهترین فوق تخصص غدد در ساری

نکته حائز اهمیت آن است که برخی از مشکلات سلامتی و بیماری‌های ایجاد شده در بدن ممکن است به دلیل اختلال در سیستم غدد و هم‌زمان با آن بروز علائم در این بخش از بدن به وجود آمده باشد. هرگاه این بیماری‌ها یا مشکلات ایجاد شده در سایر دستگاه‌ها و بخش‌های بدن اتفاق افتد می‌تواند سیستم غدد درون ریز را تحت تأثیر خود قرار دهد. دکتر فوق تخصص غدد به همراه سایر متخصصان و پزشکان به منظور هم‌اندیشی برای ارائه یک برنامه درمانی مناسب همکاری خواهد کرد.

یک فوق تخصص غدد با هدف اینکه سیستم‌های مختلف بدن با اصلاح عدم تعادل هورمونی به خوبی با یکدیگر در ارتباط هستند کار می‌کند. دکتر غدد برای شناسایی و تعیین بهترین درمان به بیمار یک سری آزمایش مربوطه را تجویز می‌کند. برخی از متخصصان غدد بسیاری از اختلالات سیستم غدد درون ریز را درمان می‌کنند و این در حالی است که برخی دیگر در درمان نوع خاصی از بیماری‌ها مانند دیابت، ناباروری و… تخصص کافی را دارند.