برای سنگ کیسه صفرا پیش چه دکتری باید رفت

برای سنگ صفرا چه دکتری باید رفت | برای سنگ صفرا پیش چه دکتری باید رفت | برای سنگ صفرا چه دکتری باید رفت | پولیپ کیسه صفرا | جراحی کیسه صفرا

برای سنگ کیسه صفرا پیش چه دکتری باید رفت

جراح سنگ کیسه صفرا در تهران | سنگ کیسه صفرا خطرناک است | ایا سنگ کیسه صفرا خود به خود رفع میشود | ایا سنگ کیسه صفرا خطر دارد | سنگ کیسه صفرا چگونه خارج میشود | برای سنگ کیسه صفرا پیش چه دکتری باید رفت

دکتر سنگ کیسه صفرا پزشکی است که در رشته گوارش، کبد و آندوسکوپی تحصیل کرده و روی انواع اختلالات گوارشی و کبد تخصص دارد. دانشجویان پزشکی پس از اتمام دوره عمومی می‌توانند وارد تخصص داخلی شوند و پس از چهار سال مدرک خود را دریافت کنند. پس از دوره تخصص داخلی، پزشکان می‌توانند وارد رشته فوق تخصص گوارش و کبد شوند که معمولا بین ۲ الی چهار سال طول می‌کشد.

سنگ کیسه صفرا (Gallstone) رسوب سخت‌شده‌ای است که در کیسه صفرا (اندام کوچکی که زیر کبد قرار دارد) تشکیل می‌شود. این عضو بدن، صفرا را تولید می‌کند. صفرا نوعی مایع گوارشی است که درون روده کوچک ریخته می‌شود تا به هضم چربی‌ها کمک کند. سنگ‌های صفراوی معمولا از کلسترول، رنگدانه‌های صفراوی و نمک‌های کلسیم ساخته می‌شوند.

سنگ‌های صفراوی از نظر اندازه بسیار متفاوت هستند و فرد می‌تواند همزمان یک یا چند سنگ صفراوی داشته باشد. این سنگ‌ها زمانی تشکیل می‌شوند که در اجزای صفرا تعادل وجود نداشته باشد و این عدم تعادل منجر به رسوب و انجماد برخی مواد می‌شود. ۲ نوع سنگ کیسه صفرا وجود دارد که عبارت‌اند از:

۱- سنگ‌های کلسترولی (Cholesterol Stones): این نوع سنگ‌ها شایع‌ترین سنگ صفراوی هستند و عمدتا از کلسترول تشکیل می‌شوند. سنگ‌های کلسترولی زمانی تشکیل می‌شوند که مقدار نمک‌های صفراوی و لسیتین (نوعی فسفولیپید) در صفرا کمتر از کلسترول باشد. سنگ‌های کلسترولی معمولا زرد مایل به سبز هستند.

۲- سنگ‌های رنگدانه (Pigment Stones): این سنگ‌ها تیره‌تر و کوچک‌تر از سنگ‌های کلسترولی هستند و از بیلی‌روبین (رنگدانه‌ای که از تجزیه گلبول‌های قرمز به دست می‌آید) تشکیل شده‌اند.

سنگ کیسه صفرا ممکن است هیچ علامتی نداشته باشد. با این حال، رایج‌ترین علائم این بیماری عبارت‌اند از:

  • درد ناگهانی و شدید در سمت راست یا مرکز شکم
  • دردی که به پشت یا حتی شانه راست بدن سرایت می‌کند
  • تهوع و استفراغ
  • نفخ و سوء هاضمه

اگر مبتلا به سنگ کیسه صفرا هستید یا علائم بالا را دارید، پیشنهاد می‌کنیم برای تشخیص دقیق و درمان به فوق تخصص گوارش، کبد و آندوسکوپی مراجعه کنید.

فوق تخصص سنگ کیسه صفرا چه اقداماتی برای بیمار انجام می‌دهد؟

متخصص گوارش و کبد (Gastroenterologist)، پزشکی است که در تشخیص و درمان اختلالات مربوط به دستگاه گوارش و کبد تخصص دارد. برخی از اقدامات فوق تخصص سنگ کیسه صفرا برای درمان این اختلال عبارت‌اند از:

۱. تشخیص بیماری

اولین قدم، تایید وجود سنگ‌های صفراوی و ارزیابی اندازه، تعداد و محل آن‌هاست. پزشک برای تشخیص این بیماری از مطالعات تصویربرداری مانند سونوگرافی، سی‌تی اسکن (CT Scan) یا ام‌آرآی (MRI) استفاده می‌کند.

۲. مدیریت علائم بیماری

اگر سنگ کیسه صفرا علائم یا عوارض قابل توجهی ایجاد نکند، دکتر سنگ کیسه صفرا ممکن است بر مدیریت علائم تمرکز کند. بنابراین پزشک به بیمار توصیه می‌کند که مصرف غذاهای چرب را کاهش دهد؛ زیرا مصرف وعده‌های غذایی چرب می‌تواند باعث انقباضات کیسه صفرا و تشدید علائم بیمار شود.

۳. تجویز داروها

در برخی موارد، دکتر سنگ کیسه صفرا ممکن است داروهایی به‌منظور کمک به حل کردن سنگ‌های صفراوی به‌ویژه سنگ‌های کلسترولی تجویز کند. اورسودوکسی کولیک اسید (Ursodeoxycholic Acid) یکی از دارویی است که می‌تواند برای حل کردن سنگ‌های کلسترولی استفاده شود.

۴. جراحی

برای بیماران مبتلا به سنگ‌های صفراوی که دچار التهاب کیسه صفرا (کوله سیستیت) یا التهاب لوزالمعده (پانکراتیت) شده‌اند، برداشتن کیسه صفرا توصیه می‌شود. جراحی می‌تواند از طریق تکنیک‌های کم‌تهاجم مانند جراحی لاپاراسکوپی (Laparoscopic) یا به‌صورت جراحی باز سنتی انجام شود.

۵. روش‌های آندوسکوپی (Endoscopic Procedures)

در برخی موارد، سنگ‌های صفراوی یا انسداد مجاری صفراوی را می‌توان با استفاده از روش‌های آندوسکوپی برطرف کرد. این روش شامل عبور دادن یک لوله نازک و انعطاف‌پذیر (اندوسکوپ) از طریق دهان به داخل دستگاه گوارش و سپس دسترسی به مجاری صفراوی است. پس از عبور لوله اندوسکوپ، فوق تخصص گوارش می‌تواند از ابزارهایی برای استخراج سنگ‌ها یا قرار دادن استنت (Stent) برای بهبود جریان صفرا استفاده کند.

۶. مدیریت عوارض

دکتر سنگ کیسه صفرا عوارضی که در اثر سنگ کیسه صفرا ایجاد می‌شود را نیز مدیریت می‌کند. این عوارض می‌تواند شامل عفونت، التهاب و انسداد مجاری صفراوی باشد.