آیا سنگ کیسه صفرا حتما باید عمل جراحی شود؟

آیا سنگ کیسه صفرا حتما باید عمل جراحی شود؟ عمل کیسه صفرا به چند روش انجام می شود؟ عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا | عمل باز کیسه صفرا

آیا سنگ کیسه صفرا حتما باید عمل جراحی شود؟

عمل کیسه صفرا به چند روش انجام می شود؟

به خاطر مهم و ضروری نبودن وجود کیسه صفرا در بدن، پزشکان بهترین روش برای درمان مشکلات و بیماری‌های کیسه صفرا را برداشتن کل این اندام تشخیص داده‌اند. عمل کیسه صفرا به دو روش کلی زیر قابل انجام است:

عمل لاپاراسکوپی کیسه صفرا

در عمل لاپاراسکوپی کمترین آسیب و عوارض به بیمار وارد می‌شود و جراح متخصص می‌تواند با چند شکاف کوچک چند سانتی روی شکم بیمار این عمل را انجام دهد. برای شروع این کار ابتدا بدن فرد را برش می‌دهند و دوربین، یک منبع نوری و ابزارهای مورد نیاز جراحی را وارد شکم می‌کنند و با استفاده از مانیتورهایی که داخل بدن بیمار را نشان می‌دهند، عمل کیسه صفرا انجام شده و این عضو از بدن خارج می‌شود.
عوارض این جراحی بسیار کمتر از جراحی باز است؛ چسبندگی ناشی از عمل باز در این عمل وجود ندارد، سیستم ایمنی بیمار کمتر متزلزل می‌شود، امکان عفونت جراحت بسیار پایین است و شخص می‌تواند بلافاصله بعد از جراحی به خانه برگردد. درد پس از عمل لاپاروسکوپی کیسه صفرا بسیار کمتر از عمل باز است و از لحاظ ظاهری نیز بدن بیمار زیباتر می‌ماند.

عمل باز کیسه صفرا

گاهی پزشک به دلایل مختلفی نمی‌تواند با دستگاه لاپاراسکوپی بیمار را عمل کند؛ به خطر افتادن جان بیمار به دلیل مشکلات قلبی و عروقی، عدم تشخیص کیسه صفرا با دوربین و … از عواملی هستند که موجب می‌شود پزشک تصمیم بگیرد با عمل باز این عضو را از بدن خارج کند. خیلی از اوقات تصمیم برای عمل باز، حین جراحی لاپاراسکوپی گرفته می‌شود و در این روش برشی به اندازه ۱۵ سانتی متر روی بدن بیمار ایجاد شده و مدت زمان بیهوشی فرد نیز افزایش می‌یابد.

آیا سنگ کیسه صفرا حتما باید عمل جراحی شود؟

سنگ‌ کیسه‌ صفرا بیماری‌ شایعی‌ است‌ که‌ بهترین‌ راه‌ درمان‌ آن‌ برداشتن‌ کیسه‌ صفرا به‌ طریق‌ جراحی‌ است‌. بیماری که برای عمل جراحی کاندید شده است ، به صورت اورژانسی و با علائم درد شدید، تهوع و استفراغ، تب به بیمارستان مراجعه کردند و با بررسی های انجام شده و آزمایشات و سونوگرافی،تشخیص بر عمل جراحی داده شد. عمل به صورت لاپارسکوپی انجام شد.
برداشتن کیسه صفرا از طریق لاپاراسکوپی: با ایجاد چند سوراخ کوچک بر روی پوست برای مشخص کردن و برداشتن کیسه صفرا انجام می شود. با این روش معمولاً سنگ های صفراوی همراه با کیسه صفرا برداشته می شود. درد و طول مدت بستری بعد از عمل در این روش کمتر است. تکنیک: در این عمل بجای برش ۲۰ ۱۵ سانتی متری عمل باز برش نیم تا یک سانتی متری برای ورود ابزار لاپاروسکوپی ( گیره کلیپس ) از میان تروکارها استفاده می شود. مراحل عمل به ترتیب عبارتند از: آماده سازی بیمار ایجاد پنوموپریتونئوم وارد کردن پورتها دیدن احشاء با لاپاروسکوپ ( لاپاروسکوپی تشخیصی) باز کردن پریتوئن احشائی باز کردن مثلث کالوت بستن و بریدن شریان و مجرای صفراوی جدا کردن کیسه صفرا از بستر کبدی خود بیرون آوردن کیسه صفرا و سنگها شستشوی بستر.