آیا درمان سنگ کیسه صفرا عمل جراحی است؟

آیا درمان سنگ کیسه صفرا عمل جراحی است؟ انواع روش های جراحی برداشتن کیسه صفرا | روش عمل جراحی باز کیسه صفرا | جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

آیا درمان سنگ کیسه صفرا عمل جراحی است؟

انواع روش های جراحی برداشتن کیسه صفرا

برای درمان مشکلاتی که بیماران در ارتباط با کیسه صفرا با آن مواجه هستند، چندین روش عمل جراحی مختلف وجود دارد از جمله عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا، جراحی لاپاراسکوپیک و عمل جراحی باز. روش اصلی درمان مشکلات کیسه صفرا، رویکرد لاپاراسکوپیک آن می باشد. چنانچه فرد متوجه علائمی از بیماری های مربوط به کیسه صفرا باشد که علت آن سنگ کیسه صفرا یا دیگر عوامل می باشد، پزشک متخصص ممکن است به عنوان بخشی از فرایند درمان، جراحی کیسه صفرا را پیشنهاد دهد. در ادامه به بیان توضیحاتی در مورد جراحی کلسیستکتومی یا عمل جراحی برداشتن کیسه صفرا خواهیم پرداخت.

روش عمل جراحی باز کیسه صفرا

ممکن است به دلایلی جراح نتواند از طریق انجام عمل لاپاراسکوپی به کیسه صفرا دسترسی پیدا کند. به طور مثال ممکن است که بیمار در گذشته تحت عمل جراحی قرار گرفته باشد و بافت زخمی که از جراحت های ناشی از برش های قبلی در شکم بیمار وجود داشته باشد، باعث شود که پزشک شکاف های بزرگ تری در شکم ایجاد کند که دراین صورت جراح ترجیح می دهد که از عمل جراحی باز استفاده کند.
در این روش جراحی برشی تقریبا به اندازه 6 اینچ (15 سانت) در سمت راست و در بالای شکم بیمار ایجاد می شود. برش های بزرگتر در ماهیچه ها ایجاد می شود که با درد شدیدی هم همراه می باشد. به این ترتیب از طریق برش های ایجاد شده در شکم بیمار، کبد و کیسه صفرا قابل مشاهده می باشد که جراح می تواند کیسه صفرا را از شکم بیمار خارج کند. پس از ان شکم بیمار بخیه می شود و یک یا دو تخلیه کننده در محل زخم قرار داده می شود تا مایعات اضافه از شکم خارج شود. مدت زمان این عمل جراحی از روش قبلی کمی بیشتر است و به همین علت مدت زمان بهبود بیمار نیز بیشتر خواهد بود و زمان بیشتر می برد چرا که برش ها بزرگ تر و عمیق تر است.
پس از انجام عمل جراحی بیمار باید دو الی سه روز در بیمارستان بستری شود و پس از آن تا بهبود کامل بیمار 4 الی 6 هفته زمان لازم است.
بعد از هر دو نوع انجام عمل جراحی محل زخم ها پانسمان می شود و کیسه صفرا برای برسی و انجام آزمایشات لازم به آزمایشگاه منتقل می شود.
جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا یک جراحی مهاجم است که در آن، با استفاده از برش‌های کوچک و ابزارهای تخصصی کیسه صفرا بیمار را حذف می‌کنند.
کیسه صفرا، صفرا را ذخیره می‌کند که مایع تولید شده در کبد است. کیسه صفرا، صفرا را به روده کوچک آزاد می‌کند تا به تجزیه و جذب چربی‌های خورده شده کمک کند. هضم عادی مواد غذایی بدون کیسه صفرا امکان پذیر است. حذف کیسه صفرا در صورتی که ملتهب یا دچار بیماری شود، یک گزینه درمانی است.

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا

جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا شایع‌ترین نوع عمل جراحی حذف کیسه صفرا است. این عمل به طور رسمی به عنوان کولسیستکتومی لاپاروسکوپی شناخته می‌شود. جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا (کولسیستکتومی) کیسه صفرا و سنگ‌های صفراوی را از طریق چندین برش کوچک (شکاف) در شکم دفع می‌کند. عمل جراحی کیسه صفرا به ‌طور کلی به دو روش باز و جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا انجام می‌شود.
در روش باز با برش پوستی معمولاً زیر دنده‌ها در سمت راست، کیسه صفرا و سنگ‌ها خارج می‌شود. در روش جراحی لاپاراسکوپی کیسه صفرا، چند سوراخ کوچک حدود یک تا ۱.۵ سانتی‌متری در پوست شکم ایجاد شده و عمل جراحی از این طریق انجام می‌شود. عمل جراحی کیسه صفرا خصوصاً در بین خانم‌ها بسیار شایع است. با انجام این عمل جراحی علاوه بر از بین بردن درد از بروز عوارض ذکر شده و همچنین سرطان کیسه صفرا جلوگیری می‌شود. برای این جراحی که معمولاً ۲ ساعت یا کمتر طول می‌کشد، نیاز به بیهوشی عمومی دارید.
جراحی لاپاروسکوپی کیسه صفرا به‌خاطر کوچک‌تر بودن محل جراحی، برای عمل این عضور پیشنهاد می‌شود. برش‌های کوچک‌تر خطر ابتلا به عفونت، خونریزی و زمان بهبود را کاهش می‌دهد.