معاینه سینه + تست سرطان سینه در منزل

معاینه سینه + تست سرطان سینه در منزل | انجام خودآزمایی پستان | تست سرطان سينه در منزل | خودآزمائی پستان | نحوه انجام معاينه پستان

معاینه سینه + تست سرطان سینه در منزل

نحوه معاینه و تشخیص سرطان سینه توسط خود بیمار | نحوه معاینه سرطان سینه در زنان | معاینه سینه + تست سرطان سینه در منزل | انجام خودآزمایی پستان | تست سرطان سينه در منزل | خودآزمائی پستان | نحوه انجام معاينه پستان توسط خود فرد | روش معاینه صحیح پستان | تست سرطان سينه در منزل

چگونگی تشخیص سرطان سینه در منزل

تشخیص سرطان سینه در منزل به تنهایی یک روش مهم برای پی بردن سریع به سرطان پستان محسوب می‌شود. به عقیده ی پزشکان اقدام به انجام ماهانه‌ی تست سرطان سينه در منزل در کنار سایر روش‌های غربالگری می‌تواند شانس تشخیص به موقع را افزایش دهد.

در مورد اینکه چقدر تست سرطان سينه در منزل، به تشخیص زودرس سرطان پستان و افزایش احتمال زنده ماندن فرد بیمار کمک می‌کند بحث زیادی شده است. طبق بررسی‌های مرکز سرطان، خودآزمایی پستان (Breast Self-Exam)، در تشخیص علائم سرطان سینه، یک ابزار غربالگری مفید در تشخیص سرطان سینه در منزل است، به خصوص هنگامی که در ترکیب با معاینات بدنی منظم توسط پزشک، ماموگرافی، و در برخی موارد سونوگرافی و یا MRI استفاده شود. هر یک از این ابزارهای غربالگری به روشی متفاوت عمل می‌کنند و نقاط قوت و ضعف خود را دارند. تست سرطان سينه در منزل ابزاری مناسب و بدون هزینه است که می‌توانید، به طور مرتب و در هر سنی که هستید از آن استفاده کنید. ما توصیه می‌کنیم که همه خانم‌ها به طور منظم و ماهانه خودآزمایی سینه را به عنوان بخشی از استراتژی کلی راه تشخیص سرطان سینه در منزل انجام دهند.

تست سرطان سینه در منزل درپنج مرحله

بهترین زمان خودآزمایی برای تشخيص سرطان سينه در منزل از طریق لمس و مقایسه پستان‌ها، در زمانی است که سینه‌ها سفت و دردناک نباشند (ترجیحا بعد از پایان عادت ماهانه).
حالت طبیعی پستان خود را به یاد داشته باشید تا تغییرات ماهانه آن را متوجه شوید. ساده ترین راه برای لمس سینه زمانی است که پوست خیس و لغزنده یا صابونی است. به همین دلیل اگر راحت هستید، می‌توانید این کار را در حمام و زیر دوش انجام دهید.

مرحله اول: دست به کمر بایستید و به سینه‌های خود در آینه با شانه های مستقیم توجه کنید.

سینه های شما باید اندازه، شکل و رنگ طبیعی داشته باشد و تورمی در ناحیه سینه دیده نشود.

اگر هر یک از تغییرات زیر را مشاهده کردید، سریعاً به پزشک مراجعه کنید.

برآمدگی، تو رفتگی، تغییر رنگ پوست سینه، پوسته شدن پوست سینه، پوسته ریزی در نوک پستان
تغییر موقعیت نوک سینه
قرمزی، درد، راش (کهیر پوستی با خارش) یا تورم

مرحله دوم: اکنون بازوهای خود را به بالای سر ببرید و به دنبال همان تغییرات باشید. سپس از یک سمت به سمت دیگر بچرخید و با دقت پستان‌ها و زیر بغل را مورد بررسی قرار دهید.

مرحله سوم: در حالی که جلو آینه هستید، به دنبال هرگونه علائم از ترشحات سینه باشید. نوک سینه را به آرامی فشار دهید تا از بودن یا نبودن ترشحات نوک سینه مطلع شوید.

مرحله چهارم: در مرحله بعد، سینه‌های خود را در حالی که دراز کشیده اید لمس کنید، درحالتی که یک بالش زیر شانه راست قرار دارد به پشت دراز بکشید و بازوی راست خود را زیر سرتان قرار دهید.
با استفاده از دست راست خود، سینه سمت چپ و سپس با دست چپ خود سینه سمت راست را معاینه کنید. از نرمه‌ی سه انگشت میانی برای لمس سینه استفاده کنید و انگشتان را به صورت دایره ای رو سینه حرکت دهید، حرکات دورانی را طوری که همپوشانی داشته باشند انجام دهید تا بافت پستان را کامل حس کنید. می‌توانید از نوک سینه شروع کنید.
فشار دست را جهت بهترین نحوه‌ی معاینه تنظیم کنید. وجود یک حاشیه‌ی سفت در انحنای تحتانی هر پستان طبیعی محسوب می‌شود. اگر مطمئن نیستید که چه میزان فشار نرمال است با مربی بهداشت و یا پزشک یا پرستار خود صحبت کرده و روش آن‌ها را تقلید نمائید.

مرحله پنجم: در آخر، سینه های خود را در حمام در حالی که می ایستید یا می نشینید و بدنتان خیس است، لمس کنید، یک دستتان را بالا ببرید، و با دست دیگر سینه و زیر بغل را معاینه کنید و همین کار را برای سینه و زیر بغل دیگرتان انجام دهید. با استفاده از همان حرکات دست که در مرحله 4 شرح داده شده است، کل سینه خود را معاینه کنید. در زمان بررسی باید کل پستان را مورد بررسی قرار دهید و حتی بخش هایی از بالای پستان و پایین را که شامل استخوان ترقوه و دنده ها است را هم بررسی کنید.

پس از اینکه تمامی مراحل فوق را انجام دادید بهتر است، یک بار دیگر در مقابل آینه کف دست‌هایتان را بر روی باسن قرار دهید و اندکی به باسن فشار دهید، این نحوه ایستادن سبب می‌شود که عضلات سینه بهتر دیده شود، شما با انجام این کار اندازه و شکل سینه‌ها را می‌توانید بررسی کنید و یا در صورتی که مشکلی وجود داشته باشد، آن را دیده و جهت بررسی بیشتر به پزشک مراجعه کنید.

چه زمانی باید خودآزمایی پستان را انجام بدهید؟

بهترین زمان برای انجام خودآمایی پستان، زمانی است که حساسیت پستان‌ها حداقل باشد. در زمان پریود به دلیل برهم خوردن تعادل هورمونی در بدن‌خانم‌ها پستان‌ها به لمس حساس می‌شوند و برخی از خانم‌ها در این دوران درد مداوم یا تیرکشیدن ناگهانی را در پستان احساس می‌کنند.
به همین دلیل باید خودآزمایی زمانی انجام شود که سینه‌ها، تحت تاثیر هورمون‌ها حساسیت کمتری داشته باشند.

بهترین زمان انجام این کار 3-4 روز بعد از اتمام خونریزی پریود است. در این حالت پستان‌ها در عادی‌ترین وضعیت خود قرار دارند.

ضمنا در دوران شیردهی هم باید خودآزمایی پستان را انجام دهید. بهترین زمان برای خودآزمایی پستان در زمان شیردهی، بعد از تخلیه پستان یا شیر دادن به نوزاد است که میزان شیر کمتری در پستان وجود دارد. شما می‌توانید تا قبل از شروع دوره پریودتان یک روز مشخص مثلا دهم هر ماه را به خودآزمایی پستان اختصاص بدهید.

افرادی که در دوره پساقاعدگی (یایسگی) به سر می‌برند نیز باید یک تاریخ مشخصی در ماه را در نظر بگیرند و هر ماه در همان تاریخ خودآزمایی پستان را انجام بدهند.

همچنین خانم‌هایی که به دلیل سرطان پستان عمل ماستکتومی انجام داده‌اند نیز باید به صورت مرتب خودآزمایی پستان را انجام دهند. در این حالت بهتراست جلوی آینه بایستید و وضعیت قفسه سینه و زیر بغل‌ها را با لمس کردن بررسی کنید و اگر تغییری در آن مشاهده کردید، به پزشک مراجعه کنید.

انجام جراحی پروتز سینه مانعی برای انجام خودآزمایی نیست

اگر قصد انجام جراحی پروتز سینه دارید و نگرانی شما بابت انجام چکاپ‌های دوره‌ای است، باید بگوییم که انجام جراحی پروتزسینه مانعی برای انجام خودآزمایی نیست و شما می‌توانید همه مراحل خودآزمایی را با وجود پروتز سینه انجام دهید. حتی شما می‌توانید به صورت سالانه سونوگرافی و به تشخیص پزشکتان ماموگرافی را نیزانجام دهید. ماموگرافی مشکلی برای پروتز پستان ایجاد نمی‌کند و اینکه عنوان شده بعد از انجام ماموگرافی پروتز پستان دچار پارگی شده در موارد خیلی خیلی محدودی مشاهده شده است.
سرطان سینه – سرطان سينه خوش خيم – سرطان سينه از چه سني شروع ميشود – سرطان سينه از چه سني – سرطان سينه از چه سني شروع ميشه – سرطان سينه به انگليسي – سرطان سينه بدخيم – سرطان سينه بدخيم چیست – سرطان سينه بدخيم کشنده است – سرطان سينه باعث مرگ ميشود – سرطان سينه چه علائمي دارد – سرطان سينه چند نوع است – سرطان سينه خطرناك است – سرطان سينه خانم ها – سرطان سينه خوش خيم قابل درمان است؟ – سرطان سينه خوش خیم در زنان – سرطان سينه خطر – سرطان سينه درد دارد – سرطان سينه در بارداري – سرطان سينه در كودكان – سرطان سينه در شيردهي – سرطان سينه در چه سني – سرطان سينه زير بغل – سرطان سينه زير ٣٠ سال – عمل سرطان سينه زنان – علائم سرطان سينه زنان – علت سرطان سينه زنان – جراحي سرطان سينه زنان – سرطان سينه سه گانه منفي – سرطان سينه سه گانه مثبت – سرطان سينه گريد سه – سرطان سينه در سن پايين – سرطان سينه در سن بالا – سرطان سينه در سن بلوغ – سرطان سينه شکل ظاهری توده های بدخیم – فرورفتگی سرطان سينه خوش خيم – فرورفتگی سرطان سينه خوش خيم – سرطان سينه قابل درمان است – سرطان سينه بدخيم قابل درمان است؟ – سرطان قفسه سينه -سرطان سينه درمان قطعي دارد – سرطان استخوان قفسه سينه – سرطان سينه كشنده است – سرطان سينه گريد 3 – سرطان سينه لوبولار – سرطان سينه و لنف – سرطان سينه در لنفاوي – متاستاز سرطان سينه به لگن – متاستاز سرطان سينه به لنف – سرطان سينه متاستاتيك – سرطان سينه متاستاز – درمان سرطان سينه گريد 3 – سرطان سينه گريد 2 – سرطان سينه گريد 1 نی نی سایت – سرطان سينه گريد 1 – سرطان سينه و بارداري – سرطان سينه و غدد لنفاوي – سرطان سينه و مرگ – سرطان سينه و زير بغل