غربالگری سرطان پوست

غربالگری سرطان پوست | متخصص سرطان پوست | فوق تخصص سرطان پوست | پزشک سرطان پوست | جراح سرطان پوست در تهران | دکتر سرطان پوست در تهران

غربالگری سرطان پوست

متخصص سرطان پوست در تهران
متخصص سرطان پوست
فوق تخصص سرطان پوست
دکتر سرطان پوست در تهران
دکتر سرطان پوست
جراح سرطان پوست در تهران
جراح سرطان پوست
پزشک سرطان پوست

غربالگری سرطان پوست

به آزمایش هایی که می توانند به شناسایی سرطان، پیش از بروز علائم ابتلا به آن کمک کنند، غربالگری سرطان می گویند. زمانی که بافت های غیرعادی یا توده های سرطانی به موقع و خیلی زود پیدا شوند، درمان کردن آنها آسان تر خواهد بود و شانس نجات فرد از عارضه جدی سرطان به حداقل خواهد رسید. زمانی که سرطان به مرحله ای برسد که علائم و نشانه های آن بروز پیدا کنند، یعنی به نقطه ای رسیده است که رشد کرده و در بدن گسترش یافته است. در این مرحله درمان سرطانی که کمی پیشرفت کرده است سخت تر خواهد بود و شانس درمان کاهش پیدا می کند.

دانستن این نکته بسیار مهم است که وقتی پزشک معالج شما دستور غربالگری سرطان می دهد، این به معنای آن نیست که او فکر می کند شما حتما به سرطان مبتلا هستید. بلکه غربالگری سرطان زمانی انجام می شود که فرد هیچ علائمی از سرطان ندارد.

به صورت کلی روش های غربالگری سرطان شامل موارد زیر می شود:

معاینه فیزیکی و بررسی سابقه بیماری : معاینه فیزیکی بدن برای بررسی علائم عمومی سلامتی، از جمله بررسی علائم بیماری مانند برآمدگی ها یا هر چیز غیر عادی دیگر. این روش همچنین شامل بررسی سابقه و تاریخچه عادات رفتاری فرد، بیماری هایی که قبلا داشته است و درمان هایی که در حال انجام آنها هست هم می شود.
تست های آزمایشگاهی: این غربالگری شامل روش های پزشکی مخصوصی است که به آزمایش نمونه های بافت، خون، ادرار یا دیگر مواد بدن می پردازد.
آزمایش تصویربرداری: اینها روش هایی هستند که به صورت ها و با ابزارهای مختلف به تصویربرداری از داخل بدن می پردازند.
تست ژنتیک: این روش شامل آزمایش کردن سلول ها و بافت های مشکوک در لابراتوارهای مخصوص است، که طی آنها متخصصان به دنبال تغییرات ژنتیکی یا تغییر در ژن های مختلف می گردند. این تغییرات می توانند علامتی از این باشند که آیا فرد در ریسک ابتلا به بیماری یا عارضه خاصی هست یا نه.

کولونوسکوپی، سیگموئیدوسکوپی و آزمایش مدفوع

آزمایشات و غربالگری های متعددی که در این زمینه انجام شده اند، به تجربه نشان داده اند که می توانند شانس ابتلا به سرطان روده بزرگ را کاهش دهند. کولونوسکوپی و سیگموئیدوسکوپی نه تنها می توانند سرطان روده بزرگ را در مراحل خیلی ابتدایی شناسایی کنند، بلکه اصولا می توانند از ابتلا به این بیماری جلوگیری نمایند. این به خاطر آن است که این آزمایشات می توانند رشد‌ توده های غیرعادی و مشکوک در روده (پلیپ ها) را شناسایی کرده و قبل از سرطانی شدن، آنها را از بدن خارج نمایند. متخصصان به صورت عمومی توصیه می کنند که افرادی که در ریسک متوسط ابتلا به سرطان روده بزرگ قرار دارند، از سن 50 تا 75 سالگی این آزمایشات را به صورت منظم انجام دهند.

برشنگاری محاسباتی هذلولی با دوز پایین

این تست برای غربالگری سرطان ریه انجام می شود، و به صورت عملی ثابت شده است که می تواند شانس ابتلا به سرطان ریه در افراد سیگاری بین 55 تا 74 سال را کاهش دهد.

ماموگرافی

از این متد تصویربرداری با اشعه، برای بررسی و تست سرطان سینه استفاده می شود. تحقیقات نشان داده اند که ماموگرافی یکی از بهترین روش های غربالگری سرطان سینه است که می تواند شانس ابتلا به این سرطان در بین خانم های بین 40 تا 74 سال را به شدت کاهش دهد. انجام مرتب این آزمایش مخصوصا برای خانم های بالای 50 سال مفید و حتی ضروری است.

تست پاپ اسمیر و HPV

این آزمایش های غربالگری سرطان که می توانند به صورت تکی یا در ترکیب با هم انجام شوند، توان آن را دارند که سرطان دهانه رحم را زود تشخیص دهند، و از بروز آن جلوگیری کنند. این آزمایش ها از بروز عارضه سرطان رحم و دهانه رحم جلوگیری می کنند، چون باعث شناسایی سلول ها و بافت های مشکوک، پیش از سرطانی شدنشان می گردند. متخصصان معمولا توصیه می کنند که تست پاپ اسمیر و HPV از سن 21 سال تا 65 سال در خانم ها انجام شود.