سرطان سینه در شیردهی | آیا شیردهی تأثیری در ابتلا به سرطان سینه دارد؟

سرطان سینه در شیردهی | آیا شیردهی تأثیری در ابتلا به سرطان سینه دارد؟ عوامل تاثیرگذار در تشکیل توده سینه در دوران شیردهی | سرطان سینه

سرطان سینه در شیردهی | آیا شیردهی تأثیری در ابتلا به سرطان سینه دارد؟

خانم هایی که در دوران شیردهی به سر می برند، از احساس سینه های خود آگاه هستند و بنابراین متوجه هر گونه تغییر فیزیکی خواهند شد. کاملا طبیعی است که توده هایی در سینه در طول شیردهی مشاهده شود، که می تواند منجر به بروز نگرانی در خصوص ابتلا به سرطان پستان شود.
خانم هایی که می دانند مبتلا به سرطان پستان هستند، بیشتر در مورد ایمنی شیردهی و این که آیا درمان سرطان می تواند بر روی کودک تاثیر بگذارد، نگران خواهند بود.

عوامل تاثیرگذار در تشکیل توده سینه در دوران شیردهی

چه عوامل دیگری می توانند در دوران شیردهی منجر به بروز توده در سینه شوند؟

شرایط دیگری به غیر از سرطان سینه وجود دارند که می توانند دلیل بروز توده در سینه در دوران شیردهی باشند. از جمله:

احتقان سینه

در هفته های اول شیردهی، کاملا طبیعی است که سینه ها مملوء از شیر شوند و احساس برجستگی و ناخوشایندی داشته باشند. این حالت با عنوان احتقان سینه شناخته می شود.
احتقان سینه در مراحل اولیه شیردهی کاملا طبیعی است، اما می تواند هر زمان که تخلیه سینه به طور کامل انجام نشود، ظاهر گردد. علائم با خالی شدن سینه برطرف می شوند. این شرایط هم چنین به مرور و زمانی که بدن مادر با تقاضای کودک برای شیر تنظیم می گردد، تسکین خواهد یافت.

انسداد مجاری

سلول های خاصی در سینه ها، شیر را تولید می کنند، قبل از این که در مجاری کوچک موجود در نوک سینه به گردش در آیند. اگر تخلیه شیر بسیار به ندرت اتفاق بیفتد و یا شیر غلیظ باشد، مجاری شیری مسدود می شوند که می تواند منجر به گیر افتان شیر در بافت سینه و تشکیل توده شود.
در بیشتر موارد، شیردهی مرتب، ماساژ سینه و یا کمپرس گرم می تواند به رفع انسداد مجاری کمک کند.

ماستیت

التهاب و یا عفونت سینه را ماستیت می نامند که عمدتا بعد از احتقان سینه و یا انسداد مجاری اتفاق می افتد.
اگر شیر در سینه باقی بماند، پروتئین های شیر می توانند انباشته شود و در نهایت، به بافت های اطراف ترشح کنند. علاوه بر توده، ماستیت می تواند منجر به بروز علائم زیر شود:

قرمزی سینه
تب
لرز
احساس ناخوشی
خانم مبتلا به ماستیت، باید به شیردهی ادامه دهند. شیردهی می تواند به تخلیه شیر از داخل بافت کمک کند که بهترین راه تسکین علائم می باشد.

آبسه

آبسه به ندرت مشاهده می شود، اما عارضه خطرناک عدم درمان ماستیت می باشد. آبسه، یکی از راه های مقابله بدن با عفونت، جهت پیشگیری از پخش شدن عفونت در سراسر بدن می باشد.
مرکز آبسه، حاوی چرک و باکتری است. زمانی که آبسه تشکیل می شود، بافت عفونی نمی تواند خارج شود. آبسه باید درمان شود که می تواند شامل تخلیه و یا مصرف آنتی بیوتیک باشد. هر فردی که فکر می کند به آبسه مبتلا شده است، باید با پزشک مشورت کند.

کیست ها

کیست های کوچک که با عنوان گالاکتوسل شناخته می شوند می توانند گاها در سینه تشکیل شوند. کیست ها حاوی شیر هستند و می توانند خود به خود برطرف شوند که به میزان شیر موجود در سینه ها بستگی دارد.
این توده های کوچک اغلب با درد همراه نیستند و بعد از پایان شیردهی، ناپدید می شوند.

سرطان سینه و شیردهی

تقریبا یک هشتم تمام خانم ها در برهه ای از زندگی خود دچار سرطان پستان می شوند. و خیلی از خانم ها هم هستند که در دوران شیردهی خود متوجه وجود این بیماری می شوند. چراکه در این دوران خانم ها معمولا بیشتر نگران سلامتی سینه های خود می شوند و دنبال راه هایی می گردند که شانس بروز سرطان سینه را کم کنند. به همین خاطر هم بیشتر دنبال نشانه های غیرعادی در سینه می گردند. از این رو تعداد خانم هایی که اتفاقا در دوران شیردهی متوجه علائم سرطان سینه می شوند زیاد است.

گرچه ممکن است خیلی از خانم ها بدانند که شیردهی و دوشیدن شیر سینه می تواند خطرات ابتلا به سرطان پستان را کم کند، اما حقایق بیشتری در این زمینه وجود دارند که دانستنشان مهم است. در ادامه به رایجترین این سوالات می پردازیم.

آیا شیردهی می تواند شانس ابتلا به سرطان سینه را کاهش دهد؟

بله. بسیاری از تحقیقات انجام شده پیرامون سرطان سینه در شیردهی نشان داده اند که شیردهی می تواند شانس مبتلا شدن به سرطان سینه را کاهش دهد. و هرچقدر دوره شیردهی فرد بیشتر باشد، خطر ابتلا به سرطان هم کمتر می شود.

آیا می توان در دوران شیردهی به سرطان سینه مبتلا شد؟

گرچه این اتفاق بسیار نادر است، اما درصد کمی از خانم ها هستند که در دوران شیردهی به سرطان سینه مبتلا می شوند. بنابراین باید در این دوران، به هر حال مراقب وضعیت سینه خود باشید. سینه های در حال شیردهی معمولا برآمده تر و بزرگتر از حالت عادی خودشان هستند و مجاری موقتی شیررسان در آنها به وجود می آید. تنها کافی است که حواستان به وضعیت نرمال سینه ها باشد و مطمئن باشید که با علائم مشکوک سرطان سینه آشنایی کافی دارید.
سرطان سینه – سرطان سينه خوش خيم – سرطان سينه از چه سني شروع ميشود – سرطان سينه از چه سني – سرطان سينه از چه سني شروع ميشه – سرطان سينه به انگليسي – سرطان سينه بدخيم – سرطان سينه بدخيم چیست – سرطان سينه بدخيم کشنده است – سرطان سينه باعث مرگ ميشود – سرطان سينه چه علائمي دارد – سرطان سينه چند نوع است – سرطان سينه خطرناك است – سرطان سينه خانم ها – سرطان سينه خوش خيم قابل درمان است؟ – سرطان سينه خوش خیم در زنان – سرطان سينه خطر – سرطان سينه درد دارد – سرطان سينه در بارداري – سرطان سينه در كودكان – سرطان سينه در شيردهي – سرطان سينه در چه سني – سرطان سينه زير بغل – سرطان سينه زير ٣٠ سال – عمل سرطان سينه زنان – علائم سرطان سينه زنان – علت سرطان سينه زنان – جراحي سرطان سينه زنان – سرطان سينه سه گانه منفي – سرطان سينه سه گانه مثبت – سرطان سينه گريد سه – سرطان سينه در سن پايين – سرطان سينه در سن بالا – سرطان سينه در سن بلوغ – سرطان سينه شکل ظاهری توده های بدخیم – فرورفتگی سرطان سينه خوش خيم – فرورفتگی سرطان سينه خوش خيم – سرطان سينه قابل درمان است – سرطان سينه بدخيم قابل درمان است؟ – سرطان قفسه سينه -سرطان سينه درمان قطعي دارد – سرطان استخوان قفسه سينه – سرطان سينه كشنده است – سرطان سينه گريد 3 – سرطان سينه لوبولار – سرطان سينه و لنف – سرطان سينه در لنفاوي – متاستاز سرطان سينه به لگن – متاستاز سرطان سينه به لنف – سرطان سينه متاستاتيك – سرطان سينه متاستاز – درمان سرطان سينه گريد 3 – سرطان سينه گريد 2 – سرطان سينه گريد 1 نی نی سایت – سرطان سينه گريد 1 – سرطان سينه و بارداري – سرطان سينه و غدد لنفاوي – سرطان سينه و مرگ – سرطان سينه و زير بغل