زندگی بعد از آنژیوگرافی

زندگی بعد از آنژیوگرافی

زندگی بعد از آنژیوگرافی

زمانی که فرد عمل آنژیوگرافی را انجام می‌دهد با دردهای مختلفی روبرو می‌شود که درد دست یکی از آنهاست. در واقع زمانی درد دست به اوج خود می‌رسد که فرایند عمل از طریق دست انجام شود. به طور کلی آنژیوگرافی از طریق پا و دست انجام می‌شود که بنا به تشخیص پزشک یکی از آنها انتخاب می‌شود. متاسفانه، از آن جایی که تشخیص دقیق مشکلات عروقی تنها به روش آنژیوگرافی امکان پذیر است، بیماران باید دردهای ناشی از آن را تحمل کنند.

پزشکان طبق تحقیقات صورت گرفته به این نتیجه رسیده‌اند که از زمان اضافه شدن آنژیو دست، میزان خونریزی شدید و حتی مرگ به طور چشمگیری کاهش یافته است. البته، هنوز بسیاری از پزشکان آنژیو از طریق کشاله ران را ترجیح می‌دهند و هنوز با ادعای فوق کنار نیامده‌اند. آنها معتقدند که آنژیو از طریق کشاله ران ساده تر و ایمن تر است. پس با این تفاسیر هنوز نمی‌توان فرق چندانی برای آنژیو دست یا پا قائل شد. باید منتظر ماند تا دید که آیا تحقیقات صورت گرفته به واقیت نزدیک می‌شوند یا خیر.

زندگی بعد از آنژیوگرافی

مراقبت بعد از آنژیوگرافی

پس از بازگشت به منزل، مراقبت های پس از آنژیوگرافی شروع می شود و می توان آن را در دسته های زیر تقسیم بندی و تشریح کرد:

فعالیت بعد از آنژیوگرافی

در صورت دریافت داروی آرام بخش از پزشک موارد زیر باید انجام شوند:

✅ فرد باید به مدت ۲۴ ساعت از انجام فعالیت هایی که نیازمند توجه به جزئیات هستند خودداری کند. از بین رفتن کامل اثرات دارو زمان بر می باشد.

✅ فرد باید جهت حفظ ایمنی خود از رانندگی یا کار کردن با هر گونه ماشین آلات خطرناک خودداری کند.

✅ تا هنگام دریافت موافقت پزشک باید از انجام ورزش های شدید یا بلند کردن، کشیدن و هل دادن اجسام سنگین اجتناب شود. این مدت می تواند ۱ تا ۲ روز باشد. لازم به ذکر است که فرد می تواند اطراف خانه پیاده روی کرده و فعالیت های سبکی همچون آشپزی را انجام دهد.

✅ در صورتی که کاتتر در ناحیه کشاله ران وارد شده، باید در چند روز اول از بالا رفتن از پله ها خودداری شود.

✅ در صورتی که کاتتر در ناحیه مچ دست وارد شده، باید در چند روز اول از خم کردن شدید مچ خودداری شود. همچنین، در هنگام نشستن یا خارج شدن از صندلی و تخت باید از مچ خود مراقبت کرد.

✅ افراد باید به مدت یک هفته یا تا هنگام التیام یافتن زخم از انجام فعالیت هایی که زخم به درون آب فرو می رود، اجتناب کنند. از جمله این فعالیت ها می توان به رفتن در وان حمام، استخر و… اشاره کرد.

✅ شستن دست ها و دوش گرفتن مشکلی ندارد. در صورت توان می توان روز پس از فرایند فعالیت هایی همچون آشپزی، تایپ کردن، تمیز کردن و رانندگی را از سر گرفت.

✅ جهت کاهش تورم دست ها می توان در ۲ تا ۳ روز اول دست های خود را در هنگام شب یا استراحت بالاتر از سطح بدن قرار داد.

ورزش بعد از آنژیوگرافی

✅ در صورت موافقت پزشک بهتر است بیمار ورزش های سبک را شروع کند و کم کم روی به ورزش های سنگین تر بیاورد. پیاده روی گزینه مناسبی بوده و می توان به تدریج به مسافت پیاده روی خود اضافه کرد. افراد باید حداقل به مدت ۲.۵ ساعت در هفته پیاده روی کنند.

✅ در یک هفته اول پس از فرایند باید از بلند کردن اجسام سنگین تر از ۵ کیلو گرم خودداری شود. همچنین، انجام فعالیت هایی همچون گلف، نجاری، تنیس و دیگر فعالیت های شدید مچ در این مدت نامناسب است.

رانندگی بعد از آنژیوگرافی

در صورت ابتلا به حمله قلبی پیش از انجام آنژیوپلاستی، باید به مدت ۴ هفته از رانندگی کردن خودداری شود. پزشک زمان مناسب برای از سر گیری رانندگی را به فرد اعلام می کند. دیگر افراد می توانند ۱ روز پس از مرخص شدن به خانه از خودرو های دنده اتوماتیک استفاده کنند. افراد پس از دو روز می توانند ماشین های غیر اتوماتیک را نیز برانند.

زندگی بعد از آنژیوگرافی

مراقبت بعد از آنژیوگرافی از راه دست

پس از مرخص شدن و رفتن به خانه باید از ناحیه ورود کاتتر در مچ دست مراقبت کرد. جهت مراقبت از دست خود اقدامات زیر را انجام دهید:

در هنگام استراحت از ساعد و دست خود با استفاده از یک بالش حمایت کنید.

از خم کردن مچ خود تا ۸ ساعت پس از انجام فرایند اجتناب کنید.

تا ۱ روز پس از مرخص شدن با مچ خود فعالیتی انجام ندهید. از نمونه این فعالیت ها می توان به کار کردن با کامپیوتر، بافندگی یا چرخاندن مچ اشاره کرد.
از بلند کردن اجسام سنگین تر از ۵ کیلو گرم در ۲ روز اول اجتناب کنید. این موارد شامل کودک، بسته خرید یا حیوانات خانگی کوچک می شوند.

در صورت احساس درد در ناحیه مچ می توان یک قرص استامینوفن (تیلنول) مصرف کرد.

رژیم غذایی بعد از آنژیوگرافی

مصرف مواد غذایی مناسب در درمان بیماری قلبی پس از آنژیوپلاستی بسیار اهمیت دارد.

تغییر و بهبود رژیم غذایی تنها برای سلامت کلی بدن مفید نبوده و می تواند احتمال ابتلا به مشکلات قلبی آتی را تا ۷۳ درصد کاهش دهد. از جمله این مشکلات قلبی می توان به حملات قلبی اشاره کرد.

در زندگی بعد از آنژیوپلاستی رژیم غذایی مناسب و فعالیت بدنی اهمیت به سزایی دارد. مصرف مواد غذایی مناسب برای سلامت قلب می توانند به کاهش کلسترول، کاهش فشار خون و حفظ وزن در محدوده سالم کمک کنند.