جراحی تیروئید و ید درمانی

تیروئید و جراحی | تیروئید و عمل جراحی | جراحی تیروئید و حاملگی | جراحی تیروئید ویدیو | جراحی تیروئید و ید درمانی | جراحی تیروئید و بارداری

جراحی تیروئید و ید درمانی

پرکاری تیروئید و جراحی | تیروئید و عمل جراحی | کم کاری تیروئید و عمل جراحی | جراحی تیروئید و حاملگی | جراحی تیروئید ویدیو | جراحی تیروئید و ید درمانی | جراحی تیروئید و بارداری

تیروئید غده پروانه ای شکل است که به طور طبیعی در قدام و پایین گردن قرار دارد. کار غده تیروئید ساختن هورمون های تیروئید و ترشح آن ها به جریان خون است. از این طریق به بافت های مختلف بدن ارسال می شوند. هورمون های غده تیروئید به بدن کمک می‌کند تا به طور مناسب از انرژی استفاده کند. گرم بماند و ارگان هایی مثل مغز قلب، ماهیچه ها و سایر اعضای بدن عملکرد مناسبی داشته باشد.

جراحی تیروئید

جراحی تیروئید در مورد برخی از بیماران توصیه می‌شود:

بیمارانی با گره های بدخیم تیروئید
بیمارانی با گره های خوش خیم تیروئید
بیمارانی با تیروئید بزرگ
بیمارانی با غده تیروئید پرکار

چند نوع جراحی تیروئید وجود دارد که عبارت اند از:

١: تکه برداری کامل: خارج کردن بچه کوچکی از غده تیروئید
٢: لویکتومی:برداشتن نیمی از غده تیروئید
۳: برداشتن تقریباً تمام غده تیروئید:
باقی گذاشتن مقدار کمی از غده تیروئید در دو طرف یا حدود یک گرم یا یک سانتیمتر در یک طرف
۴: برداشتن تیروئید به طور کامل: در این نوع جراحی تمام نسج غده تیروئید به طور کامل برداشته می‌شود. برای انجام هر یک از جراحی‌های بالا شرایط خاصی در نظر گرفته می‌شود. خطرات اصلی جراحی تیروئید شامل:
احتمال آسیب به قسمت‌های مهم اطراف به تیروئید است مثل غده پاراتیروئید و اعصاب حنجره های خارجی و راجعه می باشد.

وقتی جراحی تیروئید به بیمار توصیه می‌شود بیمار می تواند سوالات زیر را از پزشک خود بپرسند:

چرا من به جراحی نیاز دارم؟
آیا روش های درمانی دیگری وجود دارد؟
چه بررسی های قبل از عمل جراحی نیاز است؟
من چگونه یک جراح را انتخاب کنم؟
خطرات این جراحی چیست؟
چه مقدار از غده تیروئید من نیاز به جراحی و برداشتن دارد؟
وقتی تصمیم به انجام جراحی گرفتم چه مراحلی را پشت سر خواهم گذاشت؟
آیا من قادر خواهند بود که بعد از عمل جراحی تیروئید زندگی طبیعی داشته باشم؟

چرا من به عمل جراحی نیاز دارم؟

شایع ترین دلیل جراحی تیروئید برداشتن گره تیروئید است که در نمونه برداری با سوزن باریک مشکوک به نظر می‌رسد.

جراحی تیروئید و ید درمانی

جراحی برای گره تیروئید در موارد زیر توصیه می شود:

١: سرطان تیروئید
٢:احتمال وجود سرطان تیروئید
٣: نمونه ناکافی و غیرقابل قضاوت

همچنین، ممکن است راهی برای گره های خوش خیم زمانی که اندازه آنها بزرگ باشد یا چنانچه اندازه گیری افزایش یابد و یا باعث و علائمی مثل درد یا ایجاد اشکال در بلع گردد توصیه می‌شود. به علاوه جراحی می‌تواند به عنوان یک راه درمان در موارد
– پرکاری تیروئید
– گواتر های بزرگ
– گواتر با گره‌های متعدد
یا برای هر گواتری ایجاد علامت بکند به کار رود.

آیا روش‌های درمانی دیگری وجود دارد؟

جراحی به طور قطع برای گره‌های مشکوک به سرطان لازم است. در غیاب احتمال وجود سرطان تیروئید ممکن است بتوان از سایر روش های درمانی غیر از جراحی با توجه به نوع تشخیص استفاده کرد. شما می توانید در مورد سایر روش ها های درمانی با پزشک خود مشورت کنید.

چه بررسی های قبل از عمل جراحی لازم است؟

مانند سایر جراحی ها تمام بیمارانی که کاندید جراحی تیروئید هستند باید قبل از عمل توسط پزشک ویزیت و معاینه پزشکی شوند که شامل بررسی و معاینه قلب و ریه ها می باشد. ضروری است در مورد بیماران ۴۵ سال به بالا و یا افرادی که علائم بیماری قلبی دارند نوار قلب اخذ و رادیوگرافی از قفسه سینه قبل از جراحی انجام شود. همچنین ممکن است لازم باشد آزمایش خون از نظر بررسی اختلالات خونریزی دهنده انجام شود.

تمام بیمارانی که دچار تغییر در صدا شده اند یا سابقه عمل جراحی قبلی در ناحیه گردن را دارند باید قبل از عمل از نظر فعالیت تارهای صوتی مورد بررسی قرار گیرند. ضروری است مشخص شود عصب راجعه حنجره ای که ماهیچه‌های طناب های صوتی را کنترل می‌کند به طور طبیعی کار میکند. در نهایت اگر سرطان مدولاری تیروئید مورد شک است بیماران باید از نظر غده فوق کلیوی و غده پاراتیروئید مورد بررسی قرار گیرند.

چطور یک جراح انتخاب کنم؟

معمولا جراحی تیروئید زمانی بسیار خوب انجام خواهد شد که جراح در این زمینه آموزش لازم را دیده باشد و به طور منظم جراحی تیروئید انجام دهد. میزان عوارض جراحی تیروئید زمانی که جراحی توسط یک طراح مجرب انجام شود کمتر است. بیمار باید از پزشک ارجاع دهنده بپرسد که وی برای جراحی تیروئید به کجا مراجعه می‌کند یا اعضای فامیل خود را برای جراحی به کدام جراح معرفی می نماید.

خطرات جراحی چیست؟

١: خونریزی که می‌تواند باعث اختلال تنفسی حاد شود.
٢: آسیب عصب راجعه حنجره ای که می‌تواند باعث خشن شدن صدا به دور دائم شود.
٣: آسیب به غده پاراتیروئید و باعث کم کاری آنها و ایجاد علائم کلسیم پایین در بدن می شود. این عوارض به طور شایع تر در بیماران با تومورهای تهاجمی یا درگیری وسیع گره های لنفاوی، بیمارانی که نیاز به جراحی مجدد تیروئید دارند و در بیماران با گواتر بزرگتر دیده می شود. به هر حال خطر هر کدام از عوارض جدی می بایست کمتر از دو درصد باشد.
قبل از جراحی بیماران می‌بایست دلیل انجام جراحی را بدانند از سایر روش‌های درمانی آگاهی یابند و از سود و زیان عمل جراحی باخبر شوند.

چه مقدار از غده تیروئید من نیاز به جراحی و برداشتن دارد؟

جراح شما باید در مورد نحوه انجام جراحی تیروئید و اینکه چه مقدار از این غده را خواهد برداشت برای شما توضیح دهد مثلاً برداشتن نیمی یا تمام غده تیروئید و اینکه چرا از این روش استفاده می‌کند در مورد بیماران با سرطان پاپیلاری یا فولیکولار تیروئید تقریباً همه جراحان، جراحی کامل تیروئید را توصیه می کنند. برای بیماران با سرطان های بزرگ یا تهاجمی تشریح وسیع‌تر گره های لنفاوی برای برداشتن بیشتر گره های لنفاوی مبتلا به
سرطان لازم است.

برداشتن نیمی از تیروئید ممکن است در مورد گره های تیروئیدی با فعالیت زیاد توصیه شود برداشتن کامل یا نزدیک به کامل تیروئید ممکن است برای بیماران مبتلا به بیماری گریوز یا برای بیماران با گواتر چند گره‌های بزرگ توصیه شود.

وقتی تصمیم به انجام جراحی گرفتم چه مراحلی را پشت سر خواهم گذاشت؟

وقتی شما با جراح ملاقات نموده و تصمیم به جراحی گرفتید برای انجام بررسی های قبل از عمل برنامه ریزی می کنید. قبل از عمل جراحی متخصص بیهوشی شما را معاینه خواهد نمود. روز قبل از عمل جراحی از نیمه شب شما نباید چیزی بخورید و بیاشامید، وسایل زینتی را از خود جدا کنید. مدت جراحی معمولا دو تا دو ساعت و نیم خواهد بود بعد از گذشت این زمان شما به آهستگی در اتاق ریکاوری بیدار خواهید شد. جراحی با ایجاد
یک برش استاندارد در ناحیه گردن انجام خواهد شد. ممکن است جهت خروج ترشحات در محل برش گردن شما نیاز به یک لوله پلاستیکی باشد که صبح روز بعد از جراحی خارج می‌شود.

ممکن است در ناحیه گلو احساس درد کنید که به خاطر گذاشتن لوله تنفسی حین عمل می باشد وقتی که شما کاملاً به هوش آمدید قادر خواهید بود که هم بخورید و بیاشامید. اکثر بیمارانی که عمل جراحی تیروئید انجام داده‌اند به مدت ۲۴ ساعت در بیمارستان بستری می‌شوند و صبح روز بعد می توانند ترخیص شوند.
فعالیت طبیعی بدن در اولین روز پس از جراحی می‌تواند شروع شود لازم است ورزش های سنگین مثل شنا کردن و فعالیت‌هایی که شامل بلند کردن اشیا سنگین می‌باشند حداقل به مدت ۱۰ روز به تعویق افتند.

آیا من قادر خواهم بود که بعد از جراحی تیروئید زندگی طبیعی داشته باشم؟

بله وقتی که بعد از عمل جراحی تیروئید بهبود یافتید قادر خواهید بود هر فعالیتی که قبل از عمل داشتید مجدد انجام دهید بسیاری از بیماران پس از عمل دچار کم کاری تیروئید می شوند که نیازمند شروع درمان با هورمون تیروئید هستند که این موضوع به خصوص در مورد جراحی سرطان تیروئید صادق است در این مورد چنانچه شما می بایست ید رادیواکتیو دریافت نمایید درمان با هورمون تیروئید به مدت چند هفته به تعویق می‌افتد.