تیروئید و عمل جراحی

تیروئید و عمل جراحی | کم کاری تیروئید و عمل جراحی | جراحی تیروئید و حاملگی | جراحی تیروئید ویدیو | جراحی تیروئید و ید درمانی

تیروئید و عمل جراحی

پرکاری تیروئید و جراحی | تیروئید و عمل جراحی | کم کاری تیروئید و عمل جراحی | جراحی تیروئید و حاملگی | جراحی تیروئید ویدیو | جراحی تیروئید و ید درمانی | جراحی تیروئید و بارداری

عمل تیروئید یا تیروئیدکتومی عبارتست از جراحی برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید که در جلوی گردن قرار دارد. غده تیروئید هورمون تیروئید را ترشح کرده و بسیاری از عملکردهای حیاتی بدن را کنترل می کند. تیروئید غده ای پروانه ای شکل است که در پایین گردن قرار دارد و هورمون هایی تولید می کند که همه جنبه های متابولیسم را کنترل می کنند، از ضربان قلب گرفته تا سرعت کالری سوزی.

تیروئیدکتومی برای درمان اختلالات تیروئید، مانند سرطان، بزرگ شدن غیر سرطانی تیروئید (گواتر) و تیروئید پرکار (پرکاری تیروئید) استفاده می شود. اینکه چه مقداری از غده تیروئید شخص در طول تیروئیدکتومی برداشته می شود، به علت انجام جراحی بستگی دارد. اگر فقط بخشی از تیروئید برداشته شود (تیروئیدکتومی جزئی)، تیروئید ممکن است پس از جراحی به طور طبیعی کار کند. اگر کل تیروئید شخص برداشته شود (تیروئیدکتومی کامل)، فرد نیاز به درمان روزانه با هورمون تیروئید دارید تا جایگزین عملکرد طبیعی تیروئید شود.

علت انجام جراحی تیروئید

عمل تیروئید ممکن است برای افرادی که دارای تومور تیروئید، ندول های تیروئید و یا پرکاری تیروئید هستند، مناسب باشد، و زمانی اتفاق می افتد که غده تیروئید بیش از حد هورمون تیروئید تولید می کند. پرکاری تیروئید می تواند نتیجه یک مشکل خودایمنی، ید زیاد در رژیم غذایی، تومور خوش خیم در غده هیپوفیز، مصرف بیش از حد داروهای تیروئید، تورم (گواتر) در غده تیروئید و یا یک فرآیند التهابی باشد. در صورتی که فرد با مشکلاتی از جمله موارد زیر موجه شود، لازم است که عمل تیروئید انجام دهد:

سرطان تیروئید: سرطان، شایع ترین دلیل تیروئیدکتومی است. اگر شخصی سرطان تیروئید دارد، برداشتن تیروئید، یک گزینه درمانی خواهد بود.
بزرگ شدن غیر سرطانی تیروئید (گواتر): اگر گواتر بزرگی دارید که ناراحت کننده است یا باعث مشکل در تنفس یا بلع می شود یا در برخی موارد، اگر گواتر باعث پرکاری تیروئید شده باشد، برداشتن تمام یا بخشی از غده تیروئید یک گزینه درمانی است.
پرکاری تیروئید: پرکاری تیروئید شرایطی است که در آن غده تیروئید شما بیش از حد هورمون تیروکسین تولید می کند. اگر با داروهای ضد تیروئید مشکل دارید، تیروئیدکتومی ممکن است یک درمان مناسب باشد.
ندول های مشکوک: سرطانی یا غیرسرطانی بودن برخی از گره های تیروئید را پس از نمونه برداری سوزنی می توان تشخیص داد. پزشکان ممکن است توصیه کنند که افراد مبتلا به این ندول‌ها عمل تیروئید کنند، در صورتی که گره‌ها خطر سرطانی شدن بیشتری دارند.

تیروئید و عمل جراحی

انواع روش های انجام عمل تیروئید

تیروئیدکتومی معمولی: این روش شامل ایجاد برشی در مرکز گردن برای دسترسی مستقیم به غده تیروئید است. اکثریت افراد احتمالاً کاندیدای این روش خواهند بود.
تیروئیدکتومی از راه دهان: این روش با استفاده از یک برش در داخل دهان از برش گردن جلوگیری می کند.
تیروئیدکتومی آندوسکوپی: در این روش از برش های کوچکتری در گردن استفاده می شود. ابزارهای جراحی و یک دوربین کوچک از طریق برش ها وارد می شوند. دوربین، جراح را در طول این عمل راهنمایی می کند.
پس از برداشتن تیروئید، تعداد کمی از افراد ممکن است گردن درد و صدای خشن یا ضعیف را تجربه کنند. این عارضه لزوما به این معنی نیست که به عصب کنترل کننده تارهای صوتی آسیب دائمی وارد می شود. این علائم اغلب کوتاه مدت هستند و ممکن است به دلیل تحریک لوله تنفسی باشد که در حین جراحی وارد نای می شود یا در نتیجه تحریک عصبی ناشی از جراحی باشد.

مراقبت های بعد از جراحی تیروئید

بعد از جراحی می توانید غذا بخورید و نوشیدنی بنوشید. بسته به نوع جراحی که انجام داده اید، ممکن است بتوانید در روز عمل ترخیص شوید و یا پزشکتان توصیه کند که یک شب در بیمارستان بستری شوید.
پس از ترخیص از بیمارستان، معمولاً می توانید به فعالیت های معمول و روتین خود بازگردید.
تا یک سال طول می کشد تا جای زخم از عمل جراحی محو شود. پزشک شما ممکن است استفاده از کرم ضد آفتاب را برای کمک به به حداقل رساندن جای زخم توصیه کند.

انواع جراحی تیروئید

تیروئیدکتومی جزئی

اگر تنها بخشی از تیروئید شما برداشته شود، بخش باقی مانده معمولاً عملکرد کل غده تیروئید را بر عهده می گیرد. بنابراین ممکن است نیازی به هورمون درمانی تیروئید نداشته باشید.

تیروئیدکتومی کامل

اگر کل تیروئید شما برداشته شود، بدن شما نمی تواند هورمون تیروئید بسازد. بدون جایگزینی، علائم و نشانه های تیروئید کم کار (کم کاری تیروئید) ایجاد می شود. بنابراین، باید هر روز قرص لووتیروکسین مصرف کنید.

این قرص هورمونی جایگزین هورمونی است که به طور معمول توسط غده تیروئید شما ساخته می شود و همه عملکردهای مشابه را انجام می دهد. به طور معمول با انجام آزمون خون و بررسی نتیجه آن توسط پزشک شما مشخص می شود که چه مقدار جایگزین هورمون تیروئید نیاز است.

خطرات و عوارض جراحی تیروئید

تیروئیدکتومی به طور کلی یک روش بی خطر است. اما مانند هر جراحی دیگری، عمل تیروئید نیز عوارضی را به همراه دارد.

تغییرات صدا، مانند گرفتگی صدا
گلو درد
خونریزی و لخته شدن خون
چسبندگی یا بافت اسکار که نیاز به جراحی دیگری دارد
آسیب به مری یا نای
هیپوپاراتیروئیدیسم (هورمون پاراتیروئید خیلی کم که می تواند منجر به کاهش غیرطبیعی سطح کلسیم خون شود)
قبل از عمل، اگر سیستم ایمنی ضعیفی دارید یا شرایط دیگری که شما را مستعد ابتلا به عفونت می کند، ممکن است تیم جراحی به شما آنتی بیوتیک بدهد. ممکن است داروهایی برای کاهش تهوع و استفراغ دریافت کنید. اگر پرکاری تیروئید دارید، پزشک ممکن است داروهایی مانند محلول ید و پتاسیم را برای کنترل عملکرد تیروئید و کاهش خطر خونریزی پس از جراحی تجویز کند. برای جلوگیری از عوارض بیهوشی، ممکن است لازم باشد برای مدت معینی قبل از جراحی از خوردن و آشامیدن خودداری کنید. در این رابطه پزشک به صورت دقیق تر شما را راهنمایی کرده و دستورالعمل های لازم را به شما گوشزد خواهد کرد.