سنگ در کیسه صفرا دارم ولی درد ندارم آیا باید عمل کنم؟

سنگ در کیسه صفرا دارم ولی درد ندارم آیا باید عمل کنم؟ نحوه کارکرد، بیماری ها و علت برداشتن کیسه صفرا چیست؟

سنگ در کیسه صفرا دارم ولی درد ندارم آیا باید عمل کنم؟

نحوه کارکرد، بیماری ها و علت برداشتن کیسه صفرا چیست؟

در قسمت میانی بدن و زیر کبد، اندامی گلابی شکل و توخالی به اسم کیسه صفرا وجود دارد. جایگاه دقیق این اندام زیر لوب راست کبد می‌باشد. وظیفه اصلی کیسه صفرا کمک به گوارش، دفع مواد زائد و جذب چربی‌ها است. در واقع کارکرد آن نگهداری از آب صفرا است و این مایع هنگام ورود غذا به معده، برای هضم چربی غذا از کبد ترشح می‌شود و از طریق مجرای صفراوی وارد کیسه صفرا می‌شود که بخشی از آن را کیسه صفرا داخل روده کوچک می‌ریزد.
بیشترین و شایع‌ترین بیماری در این اندام، سنگ کیسه صفرا است و این عارضه به دلیل کم و زیاد شدن مواد تشکیل دهنده صفرا ایجاد می‌شود. معمولاً در طول زمان در کیسه‌های صفرا سنگ‌های زیادی به وجود می آید ولی تا زمانی که مجرای صفراوی را مسدود نکنند، خطری فرد را تهدید نمی‌کند و حتی امکان دارد سالیان زیادی در بدن فرد باشد و هیچ علائمی نداشته باشد که خوشبختانه این سنگ‌ها نیاز به عمل جراحی ندارند اما اگر موجب مسدود شدن مجرای صفراوی گردند با علائم زیادی مثل دل درد شدید، تهوع و استفراغ، تب و لرز و یرقان خودشان را نمایان می‌سازند و حتماً فرد باید جراحی شود.
به طور کلی خطر ایجاد سنگ کیسه صفرا در خانم‌ها مخصوصاً زنان باردار، افراد مسن، بیماران دیابتی بیشتر است و بعضاً می‌تواند به عوامل ارثی نیز برگردد. یکی از اصلی‌ترین عوارض سنگ کیسه صفرا، کاهش وزن شدید در مدت کوتاه است.
دیگر بیماری‌های کیسه صفرا شامل: التهاب و عفونت کیسه صفرا و سرطان و التهاب پانکراس است. این موارد هم معمولاً با آزمایش خون، سونوگرافی، سی تی اسکن و … قابل تشخیص هستند و از علت برداشتن کیسه صفرا به شمار می‌آیند.
البته این اندام معمولاً بدون آزار است و هنگامی که کارش را درست انجام دهد کسی متوجه حضورش نمی‌شود اما در مواقعی که فرد در رها سازی صفرا دچار مشکل شود و یا مجرای صفراوی به هر طریقی بسته شوند، فرد نیاز به عمل جراحی پیدا می‌کند. در بسیاری از مواقع خود کیسه صفرا برداشته می‌شود که مشکل بزرگی برای فرد ایجاد نمی‌کند چون بعد از گذشت مدت زمانی، مجرای صفرا پهن‌تر شده و کار کیسه صفرا را انجام می دهد .