سرطان پانکراس با متاستاز به کبد

سرطان پانکراس با متاستاز به کبد | سرطان پانکراس بدخیم درمان دارد | سرطان پانکراس خطرناک است | علائم سرطان پانکراس پیشرفته | سرطان پانکراس

سرطان پانکراس با متاستاز به کبد

سرطان پانکراس بعد از شیمی درمانی | سرطان پانکراس با متاستاز به کبد | سرطان پانکراس بدخیم درمان دارد | سرطان پانکراس خطرناک است | علائم سرطان پانکراس پیشرفته | پرسش و پاسخ در مورد سرطان پانکراس

سرطان پانکراس با متاستاز به کبد ، سرطان پانکراس یا سرطان لوزالمعده چه علائمی دارد؟ چگونه می‌توان سرطان لوزالمعده را تشخیص داد؟ آیا برای درمان سرطان پانکراس روش موثری وجود دارد؟ اگر شما یا یکی از عزیزانتان مشکوک به این نوع سرطان باشید یا ریسک ابتلا به سرطان لوزالمعده در شما بالا باشد، احتمالاً با این قبیل سوالات روبه‌رو می‌شوید. در ادامه نشانه‌های این سرطان و نحوه تشخیص و درمان آن را به‌طورکامل توضیح می‌دهیم.

اگر علائم سرطان پانکراس یا سابقه خانوادگی این بیماری را دارید، باید با متخصص گوارش مشورت کرده و سابقه سلامتی خود را با پزشک در میان بگذارید. برای تشخیص و درمان سرطان پانکراس به درمان گروهی متشکل از متخصص گوارش و متخصص انکولوژی نیاز دارید.

سرطان لوزالمعده یا سرطان پانکراس چیست؟

پانکراس یا لوزالمعده یکی از اعضای دستگاه گوارش است که به همراه کیسه صفرا در هضم غذا نقش دارد. با ایجاد جهش در دی ان ای (DNA) سلول‌های پانکراس، سلول‌ها بی‌وقفه رشد می‌کنند و بدون مرگ سلولی به زندگی طبیعی خود ادامه می‌دهند. تجمع این سلول‌ها منجر به تشکیل تومور در پانکراس می‌شود.

اگر این نوع از سرطان درمان نشود به ارگان‌های اطراف و رگ‌های خونی گسترش می‌یابد. تشخیص سرطان پانکراس می‌تواند دشوار باشد زیرا در مراحل اولیه‌ی بدخیمی پانکراس علائم واضحی وجود ندارد. اما در افراد مبتلا به کیست لوزالمعده یا دارای سابقه خانوادگی سرطان لوزالمعده، غربالگری سرطان به تشخیص زودهنگام سرطان کمک می‌کند.

دریافت نوبت از بهترین جراح سرطان

علائم سرطان پانکراس چیست؟

سرطان پانکراس اغلب به نام “بیماری خاموش” شناخته می‌شود. زیرا نشانه‌های آن تا مراحل پیشرفته ظاهر نمی‌شوند. تجربه‌ی علائم زیر دلیل بر ابتلا به سرطان پانکراس نیست زیرا این علائم می‌تواند با بیماری‌‌های دیگری مشترک باشند. در نهایت سرطان پانکراس علائمی دارد که باید آنها را بشناسید.

۱. علائم سرطان لوزالمعده

علایم سرطان پانکراس متنوع هستند. علائم زیر می‌توانند نشان‌دهنده‌ی سرطان پانکراس باشند:

درد: به علت فشار تومور بر اعصاب، در ناحیه‌ی فوقانی شکم درد متناوبی احساس می‌شود که به پشت منتشر می‌شود و باعث کمر درد نیز می‌شود.
زردی یا یرقان: با گسترش سرطان لوزالمعده به مجرای صفراوی، مواد تشکیل‌دهنده‌ی صفرا وارد خون شده و باعث زردشدن پوست و چشم می‌شوند. این انسداد در مجرای صفراوی باعث تیره‌شدن مدفوع، تیره‌شدن ادرار و خارش می‌شود.
از‌دست‌دادن اشتها و احساس سیری زودرس
حالت تهوع و استفراغ
کاهش وزن غیرقابل توجیه
سرگیجه و ضعف
مدفوع چرب، کمرنگ یا خاکستری
لرز
اسپاسم عضلانی
اسهال
تجمع خودبه‌خودی لخته در رگ‌های خونی عمقی دست و پا یا سایر رگ‌های سطحی
افسردگی
افزایش قند خون: به علت کاهش تولید هورمون انسولین.

۲. علائم سرطان پانکراس پیشرفته

اگر سرطان گسترش پیدا کند یا دچار متاستاز شود، علائم جدید با توجه به ناحیه‌ی آسیب‌دیده آشکار می‌شود. برخی علائم نادر سرطان پانکراس که به محل درگیری بستگی دارد عبارت‌اند از:

انسولینوما (تولید بیش‌از‌حد انسولین): باعث علائمی مانند عرق کردن، اضطراب، سرگیجه، غش کردن و کاهش قند خون می‌شود.
گلوکاگونوما (تولید بیش‌از‌حد گلوکاگون): از علائم آن می‌توان اسهال، تشنگی بیش از حد، پر ادراری و کاهش وزن را نام برد.
گاسترینوما (تولید بیش‌از‌حد گاسترین): درد شکمی، زخم معده که می‌تواند باعث خونریزی گوارشی شود، ریفلاکس و کاهش وزن از علائم این نوع سرطان پانکراس است.
سوماتوستاتینوما (تولید بیش‌از‌حد سوماتوستاتین): باعث ایجاد اسهال، کاهش وزن، درد شکمی، مدفوع چرب و بدبو می‌شود.
ویپوما (تولید بیش‌از‌حد پپتید وازواکتیو روده): علائم آن شامل اسهال آبکی، درد شکمی، گرگرفتگی صورت است.

۳. علائم سرطان پانکراس در آزمایش خون

معمولا فرد در سرطان سر پانکراس یا سرطان دم پانکراس و بدنه آن با زردی مراجعه می‌کند که همین مسئله احتمالا همراه با تست‌های آزمایشگاهی مختل‌شده همراه است. مثلا تست‌های عملکرد کبدی مختل شده و غیرطبیعی هستند. از طرفی یک فاکتور از نشانه های سرطان پانکراس است که CA ۱۹-۹ نام دارد و اندازه‌ی طبیعی آن در آزمایش خون بین ۰ و ۳۷ U/mL است. در سرطان لوزالمعده این مقدار افزایش پیدا می‌کند.

۴. علائم سرطان پانکراس خوش خیم

معمولا سرطان لوزالمعده علائم ندارد و علایم سرطان پانکراس در مراحل پیشرفته و انتهایی خود را نشان می‌دهد. بیشتر تومورهای ایجاد شده در پانکراس خیلی دیر علائم سرطان پانکراس را نشان می‌دهند که دیگر کار از کار گذشته است. اگر سرطان پانکراس خوش‌خیم باشد در مراحل اولیه متوجه علائم خواهیدشد که در بالاتر به آنها اشاره کردیم و در صورت امکان با جراحی بخش سرطانی شده برداشت می‌شود.

۵. سرطان پانکراس بدخیم چه علایمی دارد؟

برخی از علائم سرطان پانکراس پیشرفته و مرحله آخری شامل موارد زیر هستند؛

درد
از دست دادن وزن به مقدار زیاد
کمتر خوردن و کمتر نوشیدن و بی‌اشتهایی
تهوع
تغییر رنگ مدفوع
ورم شکم
آسیت یا جمع‌شدن آب در شکم
ادرار تیره رنگ
تغییر در الگوی تنفس.
آب آوردن شکم سرطان پانکراس کبد
سرطان پانکراس متاستاز به کبد اب اوردن شکم را سبب می‌شود. در واقع زمانی که سرطان لوزالمعده به کبد متاستاز دهد و در مراحل پیشرفته باشد، می‌تواند ایجاد آسیت یا همان جمع شدن آب در شکم کند. این مورد از موارد بدخیم و کشنده است. در این موارد پانکراس سرطان بدخیمی است.

 

دریافت نوبت از بهترین جراح سرطان

 

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *