علائم سرطان پانکراس

علائم سرطان پانکراس | مراحل اخر سرطان پانکراس | سرطان پانکراس استیج 4 | سرطان پانکراس از چیست | سرطان پانکراس انواع | سرطان پانکراس بدخیم

علائم سرطان پانکراس

سرطان پانکراس | علائم سرطان پانکراس | مراحل اخر سرطان پانکراس | سرطان پانکراس استیج 4 | سرطان پانکراس از چیست | سرطان پانکراس انواع | سرطان پانکراس بدخیم 

علائم سرطان پانکراس ، تشخیص زودهنگام سرطان لوزالمعده دشوار است زیرا لوزالمعده در ناحیه ای از بدن قرار ندارد که در طی یک معاینه معمولی رشد آن احساس شود. همچنین معمولاً تا زمانی که سرطان به سایر نواحی بدن سرایت نکرده باشد، علائمی ایجاد نمی کند.
بیش از نیمی از موارد سرطان پانکراس برای اولین بار در مرحله ۴ تشخیص داده می شود.

مرحله ۴ سرطان پانکراس به این معنی است که سرطان به سایر اندام ها، به طور معمول کبد یا ریه ها گسترش یافته است. سرطان در این مرحله قابل درمان نیست، اما هنوز گزینه های درمانی وجود دارد.

درمان در این مرحله بر افزایش طول عمر و بهبود کیفیت زندگی متمرکز است.

شیمی درمانی

در این درمان از داروهایی استفاده می شود که سلول های سرطانی را از بین می برند یا از تقسیم آن ها جلوگیری می کنند. شیمی درمانی یا با قرص یا به صورت داخل وریدی از طریق ورید انجام می شود.

جمسیتابین (Gemzar) رایج ترین داروی مورد استفاده برای سرطان پانکراس در مراحل آخر است. شما ممکن است این دارو را به تنهایی یا همراه با داروهای دیگر مانند پاکلیتاکسل متصل به آلبومین (Abraxane)، ارلوتینیب (Tarceva)، یا کپسیتابین (Xeloda) دریافت کنید.

شیمی درمانی ممکن است همراه با پرتودرمانی نیز انجام شود (به این عمل شیمی درمانی گفته می شود)، روشی که سلول های سرطانی را با پرتوهای پر انرژی از بین می برد. برخی از عوارض جانبی رایج عبارتند از ریزش مو، خستگی و افزایش خطر عفونت.

درمان های تسکین دهنده درد

همانطور که تومور رشد می کند، می تواند به اعصاب و اندام های مجاور فشار وارد کند. این می تواند باعث درد و ناراحتی شود. پزشک ممکن است به شما داروی ضد درد تزریق کند، یا ممکن است اعصابی را که باعث احساس درد می‌شوند قطع کند.

این درمان سرطان را درمان نمی کند، اما می تواند احساس راحتی بیشتری به شما بدهد.

جراحی تسکینی

جراحی در این مرحله نمی تواند سرطان را از بین ببرد، زیرا بیش از حد گسترش یافته است. با این حال، می تواند هرگونه انسداد ایجاد شده توسط تومور را از بین ببرد. سه نوع عمل جراحی برای مرحله ۴ سرطان لوزالمعده وجود دارد:

جراحی بای پس مجرای صفراوی

عمل جراحی بای پس اگر تومور مجرای صفراوی مشترک را مسدود کرده باشد، یک گزینه است.

کبد به طور معمول ماده ای به نام صفرا را آزاد می کند که به هضم غذا کمک می کند. صفرا در کیسه صفرا ذخیره می شود. سپس از طریق مجرای صفراوی مشترک به روده ها می رود. از آنجا، در مدفوع از بدن خارج می شود.

هنگامی که یک تومور روده کوچک را مسدود می کند، صفرا می تواند در بدن انباشته شود و باعث یرقان شود که زردی پوست و چشم است.

جراحی بای پس مجرای صفراوی یا کیسه صفرا را مستقیماً به روده کوچک متصل می کند تا انسداد را دور بزند. این روش به عنوان کولدوکوژونوستومی شناخته می شود.

استنت

استنت یک لوله فلزی نازک است که در داخل مجرای صفراوی مسدود شده قرار می گیرد تا آن را باز کند تا صفرا بتواند تخلیه شود. صفرا ممکن است به خارج از بدن یا به روده کوچک تخلیه شود. اگر سرطان روده کوچک را مسدود می کند، می توان از استنت برای باز نگه داشتن روده کوچک استفاده کرد.

ممکن است پس از چند ماه نیاز به جراحی دیگری برای قرار دادن استنت جدید داشته باشید، زیرا تومور در نهایت می تواند رشد کند و استنت را مسدود کند.

جراحی بای پس معده

بای پس معده جراحی است که معده را مستقیماً به روده کوچک متصل می کند. می‌توان از آن برای دور زدن توموری استفاده کرد که مانع خروج غذا از معده (به عنوان انسداد خروجی معده) و رسیدن به روده شما می‌شود.

آزمایشات بالینی

درمان های موجود برای سرطان مرحله ۴ معمولاً رشد سرطان شما را متوقف نمی کند. اما اگر پزشکتان گفت هیچ درمان دیگری برای امتحان باقی نمانده است، امید خود را از دست ندهید. محققان در حال آزمایش درمان های جدید سرطان در آزمایشات بالینی هستند.

هنگامی که در یکی از این کارآزمایی‌ها ثبت‌نام می‌کنید، فرصتی برای آزمایش درمان جدیدی خواهید داشت که هنوز برای عموم در دسترس نیست. مطالعه ای که شما در آن انجام می دهید ممکن است در نهایت به یک پیشرفت درمانی جدید برای سرطان پانکراس منجر شود.

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *